دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم یکی از ابزارهایی است که در صنایع فلز کاربرد گسترده‌ای دارد و در مقایسه با روش‌های سنتی حکاکی و پرداخت فلزات سرعت بالاتری دارد و دقت و ظرافت آن بیشتر است. دستگاه حکاکی و برش آلومینوم در مدل‌های مختلف و با توان‌های متفاوت در بازار موجود است که انتخاب از بین این مدل‌ها به نیازهای کسب و کار بستگی دارد. در این مطلب به معرفی این دستگاه‌های کاربردی، مزایا و مدل‌های مختلف آن می‌پردازیم.

حکاکی لیزری آلومینیوم چیست؟

حکاکی لیزری آلومینیوم فرایندی است که از پرتو لیزر برای ایجاد علامت‌گذاری روی سطح محصولات آلومینیومی استفاده می‌کند. پرتو لیزر باعث ذوب و تبخیر آلومینیوم و ایجاد فرورفتگی در سطح آن می‌شود. این فرورفتگی‌ها الگوهای حکاکی یا طرح‌های مشخص‌شده توسط کاربر را تشکیل می‌دهند. حکاکی لیزری آلومینیوم می‌تواند شماره سریال، کد QR، آرم، نام تجاری و سایر اطلاعات را علامت‌گذاری کند. علامت‌گذاری لیزری دائمی شناسایی و ردیابی قطعات، اقلام و اجزای مختلف را تسهیل می‌کند.

علامت‌های لیزر دائمی روی سطح آلومینیوم برای همیشه باقی می‌مانند. این امر به‌ویژه برای آلومینیوم ضروری است، زیرا قطعات آلومینیومی در معرض سایش و درمان‌های سطحی مختلف قرار دارند. صرف نظر از اینکه یک جزء چقدر دوام می‌آورد یا چند فرآیند تحت آن قرار می‌گیرد، حکاکی‌ها فرسوده نمی‌شوند، پاره نمی‌شوند، تخریب نمی‌شوند یا دور ریخته نمی‌شوند. در نتیجه، حکاکی لیزری یک روش علامت‌گذاری مناسب برای قطعاتی است که در طول فرآیند تولید تحت درمان‌های شدید بیشتری قرار می‌گیرند، مانند سندبلاست و شات بلاست.

ما می‌توانیم قطعات حکاکی شده با لیزر را برای عملیات آنها در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله صنایع خودروسازی، پزشکی، جواهرات، انرژی و هوانوردی پیدا کنیم. با استفاده از این روش، مدیران پروژه و صاحبان مشاغل می‌توانند محصولات خود را برندسازی کنند. از تکنیک‌های مختلف حکاکی می‌توان برای حکاکی متون، شماره سریال، آرم ها، کدها و موارد دیگر در مواد مختلف استفاده کرد.

4 نوع دستگاه لیزر مورد استفاده در حکاکی آلومینیوم

دستگاه خکاکی لیزری آلومینیوم

آلومینیوم خام، آلومینیوم آنودایزشده و آلومینیوم پوشش داده‌شده از جمله انواع آلومینیوم هستند که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر روی آنها حکاکی انجام می‌شوند. لیزرهایی که برای حکاکی بر روی این فلزات بهترین کارایی را دارند در این بخش معرفی می‌شوند. به طور کلی، چهار لیزر رایج شامل لیزر CO2، لیزر دیود، لیزر فایبر و MOPA در این حوزه کاربرد دارند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به انواع دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم داشته باشیم و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

لیزر فایبر

دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم فایبر در طول موجی عمل می کند که نسبت به فلزات واکنش پذیرتر است. لیزر فایبر به طور موثر علامتی با کنتراست بالا و ماندگاری بالا بدون تداخل در یکپارچگی قطعات ایجاد می‌کنند. اگرچه هزینه اولیه لیزر فایبر 3 تا 4 برابر لیزر CO2 و 15 تا 20 برابر لیزر دایود است، اما آنها بادوام تر، سریع‌تر هستند و هزینه عملیاتی کمتری دارند.

در نتیجه، آنها معمولاً برای کاربردهای علامت‌گذاری قطعات صنعتی استفاده می‌شوند. با این حال، لیزر فایبر نمی‌توانند مواد مختلفی مانند غیر فلزات را حکاکی کنند.

لیزر CO2

هزینه اولیه پایین یکی از دلایلی است که می‌توانید از لیزر CO2 استفاده کنید. مهم‌تر از آن، این دستگاه می‌تواند انواع مواد را حکاکی و برش دهد. به کمک این ابزار نه تنها می‌توان آلومینیوم را با لیزر CO2 حکاکی کرد، بلکه می‌توان از این لیزرها بر روی قطعات غیر فلزی ساخته شده از اکریلیک، چوب و سنگ طبیعی نیز استفاده کرد. بنابراین، آنها به طور کلی توسط تولیدکنندگان با طیف وسیع تری از مواد به کار گرفته می‌شوند.

لیزر دیود

لیزر دیود مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای حکاکی آلومینیوم آنودایز شده و با پوشش پودری است. و هزینه آن کمتر از لیزر CO2 است. علاوه بر این، لیزر دایود می‌تواند چوب جامد، تخته سه لا، اکریلیک، سرامیک، شیشه، سنگ، فلزات و غیره را حکاکی کند.

MOPA

این مدل نوعی دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم فایبر است که علاوه بر مزایای لیزر فایبر قابلیت حکاکی رنگی را هم دارد. رنگ‌آمیزی فلزات در این ابزار تنها با کمک پرتوهای لیزر انجام می‌شود و میزان شدت تابش پرتوهای لیزری رنگ‌های متعدد را بر روی سطح فلز ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر با کمک این ابزار دیگر نیازی به استفاده از رنگ‌های مصنوعی بر روی سطح آلومینیوم نخواهید داشت.

مزایا و معایب دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم

دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم
دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم
دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم

ذستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم نسبت به حکاکی سنتی، مهرزنی جوهری یا روش های دیگر، نشانه هایی با ماندگاری و کیفیت بالا ایجاد می کند. با این حال، این ابزار به سطح بالایی از مهارت اپراتور نیز نیاز دارد و بسته به مواد، سرعت انجام طراحی آن متفاوت است. در ادامه به بررسی معایب و مزایای دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم می‌پردازیم.

مزایای دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم

  • دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم می‌تواند علامت گذاری تا 1000 کاراکتر در ثانیه با دقت کمتر از 0.001 میلی متر را با سرعت انجام دهد که امکان تولید انبوه اجزای آلومینیومی را فراهم می‌کند.
  • حکاکی لیزری نشانه‌های دائمی مقاوم در برابر سایش، پارگی و محو شدن ایجاد می‌کند.
  • حکاکی لیزری نیازی به جوهر، حلال یا تغییر ابزار ندارد. تنها قطعات جایگزین، لوله‌ها یا دیودهای لیزر هستند که هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را کاهش می‌دهند.
  • در مقایسه با حکاکی مکانیکی، این روش کارآمدتر است.
  • علامت‌گذاری آن در مقایسه با فرایندهایی مانند مهرزنی جوهری دقیق‌تر است.
  • سازگاری با محیط زیست در ماشین‌های خاص بهبود یافته است (زیرا زباله‌ کمتری در محیط منتشر می‌شود).
  • باعث کاهش احتمال ورود قطعات جعلی به زنجیره تامین پایین دست می‌شود.

معایب حکاکی لیزری آلومینیوم

دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم

  • پرتو لیزر می‌تواند بر روی لبه‌های حکاکی سوراخ‌هایی ایجاد کند که نیاز به صاف کردن دارند.
  • حکاکی لیزری نیاز به توانایی اپراتور بالایی دارد، به‌ویژه در هنگام طراحی و راه‌اندازی تجهیزات لیزر.
  • آلومینیوم برای حکاکی موثر به لیزرهای پرقدرت نیاز دارد که معمولاً بین 50 تا 120 وات درجه‌بندی می‌شوند. این سیستم‌های لیزر صنعتی دارای ردپای تجهیزات بزرگ و هزینه‌های بالاتری هستند.
  • سرعت تولید بسته به چگالی مواد متفاوت است و ممکن است انرژی زیادی مصرف کند. هر دوی اینها می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد.
  • برخی از دستگاه‌های برش لیزری بخارات مضری منتشر می‌کنند. دود ممکن است منبع مهمی از آلودگی در محیط زیست باشد.

انواع آلومینیومی که در حکاکی لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد

دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین ماشین‌آلات علامت‌گذاری بر روی مواد است. آلومینیوم یک فلز محبوب و معمولاً حکاکی شده است. آلومینیوم معمولی مورد استفاده در حکاکی لیزری شامل آلومینیوم خام، آلومینیوم آنودایز شده و آلومینیوم با پوشش پودری است.

آلومینیوم خام

آلومینیوم لخت، آلومینیوم بدون پوشش یا تصفیه نشده به شکل خام است. برای تغییر خواص، بافت یا ظاهر آن تحت هیچ فرایند تکمیل سطحی قرار نگرفته است. به دلیل فرایند تولید یا جابه‌جایی، آلومینیوم خام ممکن است سطح صاف یا یکنواختی نداشته باشد و آن را در برابر اکسیداسیون و سایر اشکال خوردگی آسیب‌پذیر کند.

این نوع آلومینیوم معمولاً در مناطقی استفاده می‌شود که ظاهر و مقاومت در برابر خوردگی مهم نیست، مانند اجزای الکتریکی، مصالح ساختمانی و سینک‌های حرارتی. آلومینیوم خام همچنین می‌تواند به‌عنوان بستری برای عملیات‌های سطحی بیشتر، از جمله آنودایز کردن یا رنگ‌آمیزی برای بهبود خواص آن عمل کند.

آلومینیوم آنودایز شده

دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم

آلومینیوم آنودایز شده نوعی آلومینیوم است که از طریق فرایندی به نام آنودایز دارای پوشش خارجی آنودایز شده است. آنودایزکردن یک فرایند الکتروشیمیایی است که یک پوشش اکسید آندی را روی سطح فلز اعمال می‌کند.

آنودایزکردن یک لایه اکسید آلومینیوم پایدار را تشکیل می‌دهد که کاملاً با بستر آلومینیومی زیرین یکپارچه شده است. این لایه از فلز لخت قوی تر و بادوام‌تر است. از آنجایی که این لایه با زیرلایه آلومینیومی سالم است و روی سطح اعمال نمی‌شود، در برابر خردشدن، پوسته‌شدن و خراشیدگی مقاوم است.

ساختار این لایه ممکن است بسیار متخلخل باشد، که اجازه می دهد رنگ ها، رنگ ها، روان کننده ها و چسب ها روی قسمت آنودایز شده اعمال شوند. در نهایت، این لایه به طور قابل توجهی مقاومت آلومینیوم خام در برابر خوردگی و هوا را بهبود می بخشد و به آن اجازه می دهد شرایط سخت را تحمل کند.

با روکش پودری

آلومینیوم با پوشش پودری به نوعی از آلومینیوم اطلاق می‌شود که با پوشش پودری پردازش شده است. پوشش پودری از طریق روش رسوب اسپری الکترواستاتیک اعمال می‌شود. استفاده از ابزار اسپری پودر می‌تواند ذرات پوشش را روی آلومینیوم رسوب دهد. به طور معمول، ترکیب مواد پوشش چندین پلیمر پلاستیکی مانند اکریلیک، اپوکسی، پلی اورتان و غیره را ترکیب می‌کند.

علاوه بر این، این مواد اغلب با رنگدانه‌های اضافی، اصلاح‌کننده‌های جریان، عوامل پخت و افزودنی‌ها مخلوط می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که پوشش به طور یکنواخت روی سطح آلومینیوم اعمال می‌شود. پوشش پودری پوششی بادوام و مستحکم می‌دهد که در رنگ‌های مختلف وجود دارد.

جمع‌بندی

آلومینیوم یکی از فلزات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. دستگاه حکاکی لیزری آلومینیوم این امکان را فراهم می‌کند که ظرف مدت کوتاهی و با دقت بسیار بالا حکاکی و طراحی‌های متنوعی را بر روی سطح فلز ایجاد کنید.

شرکت لیزر دات کام؛ تولیدکننده انواع دستگاه لیزر هوشمند فایبر، دیود و MOPA بهترین مرجع خرید لیزر حکاکی در شیراز و جنوب کشور است که در کنار ارائه محصولات باکیفیت و مرغوب با پشتیبانی 24 ساعته و آموزش کار با دستگاه ساده‌ترین راه برای استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و روز دنیا را پیش پای شما قرار می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره‌تلفن: 09170064366 در تماس باشید!