رسانایی و انعطاف پذیری عالی مس آن را به یک عنصر مهم در صنایع الکترونیک، ساخت و ساز و خودروسازی تبدیل کرده است. مس و برنج در صنایع مختلف به حکاکی و علامت‌گذاری نیاز دارند که این کار را دستگاه حکاکی لیزری مس و برنج انجام می‌دهد. انعطاف‌پذیری بالا و عدم وجود ضایعات در این شیوۀ حکاکی، روش های سنتی علامت‌گذاری را به چالش می کشد. سیستم های علامت‌گذاری لیزری پیشرفته با توان پیک بالا و عرض پالس کوتاه به طور موثر مس و برنج را حکاکی می‌کنند و علائم شفاف و بادوام را به وجود می‌آورند

در ادامه به روش‌های مختلف علامت‌گذاری مصنوعات مسی و برنجی می‌پردازیم و بهترین دستگاه حکاکی لیزری مس و برنج را به شما معرفی خواهیم کرد. شما می‌توانید بسته به نیاز کسب و کارتان، دستگاهی که بیشتری کاربرد را برای شما دارد انتخاب کنید.

صنایعی که به دستگاه حکاکی لیزری مس و برنج نیاز دارند

دستگاه حکاکی لیزری مس به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا تمام محصولات مسی بزرگ و کوچک را به‌صورت دقیق علامت‌گذاری کنند یا برش بدهند. این حکاکی ممکن است به سادگی صرفاً جهت درج شماره سریال یا مشخصات محصول باشد ولی در صورت نیاز می‌توان حتی طرح‌های پیچیده را به‌وسیلۀ نرم‌افزار روی فلز درج کرد.

حکاکی روی مس دائمی، بسیار خوانا و اقتصادی است. صنایعی که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از مس در تولیدات خود استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • برق
  • لوله‌کشی
  • الکترونیک
  • خودروسازی
  • نیمه‌هادی‌ها
  • اجزای فلزی
  • پزشکی
  • دارویی
  • ابزاردقیق
  • محصولات پلاستیکی

تمامی این صنایع برای یک یا چند بخش از خط تولید محصولات خود به دستگاه حکاکی لیزری مس احتیاج دارند.

چالش‌ها و راه حل‌ها در حکاکی روی مس

دستگاه حکاکی لیزری مس

چالش

صنایعی که از برنج و مس استفاده می‌کنند در هنگام حکاکی این فلزات با چالش‌های خاصی مواجه می‌شوند. به‌عنوان مثال برنج در حالت جامد خود به شدت نور را بازتاب می‌کند، که باعث می‌شود جذب لیزر مادون قرمز بسیار کم شود و نور لیزر بازتابنده می‌تواند به ماشین‌ها آسیب برساند و پردازش لیزر را دشوارتر کند.

حکاکی فلزات نرم با جزئیات دقیق، بدون تغییر ساختار آنها می‌تواند یک چالش باشد. همچنین نرمی برنج و مس آنها را مستعد آسیب به سطح در طول فرایند حکاکی به روش سنتی می‌کند. در چنین شرایطی تعیین یک روش بدون آسیب برای حفظ زیبایی و یکپارچگی مواد حیاتی است.

حکاکی انجام شده باید در طول زمان، به‌ویژه در محیط‌های مختلف، در برابر سایش، خوردگی و تغییر رنگ مقاومت کند تا خوانایی و دوام حفظ شود. در مواجهه با این چالش ها، دستگاه حکاکی لیزری مس و برنج باید از دقت، محافظت و مطابقت با استانداردهای بالا برخوردار باشد تا به نیازهای صنعت پاسخ بدهد.

راه حل

با انتخاب دستگاه مجهز به ایزولاتور می‌توان انعکاس نور بر روی سطح مس را کاهش داد. برنج را می توان با دقت بالا با استفاده از سرهای حکاکی لیزری با دقت بالا مشخص کرد. این فناوری ضمن حفظ یکپارچگی مواد، پردازش کارآمد را تضمین می‌کند.

براساس متریال مورد نظر و محصول خروجی، یکی از سه مدل دستگاه حکاکی لیزری فایبر، دیود یا MOPA برای کار شما مناسب خواهد بود. انتخاب دستگاه مناسب به صرفه‌جویی در مواد کمک و کیفیت حکاکی خوب را تضمین می‌کند. تغییر تنظیمات لیزر مانند قدرت و سرعت بر اساس مواد و نیازها می‌تواند دست شما را برای شخصی‌سازی باز بگذارد.

مزایای دستگاه حکاکی لیزری مس و برنج

دستگاه حکاکی لیزری مس
دستگاه حکاکی لیزری مس

دستگاه حکاکی لیزری مس به دلیل دقت، کارایی و حداقل تاثیر حرارتی برای حکاکی بسیار مناسب است. این ماشین‌ها چند مزیت برجسته دارند:

  • دقت بالا: دستگاه حکاکی لیزری مس پرتوهای دقیقی برای حکاکی و برش قطعات الکترونیکی و اجسام مسی ایجاد می‌کند و به این ترتیب کدهای QR و شماره سریال با دقت بالا روی محصول درج خواهد شد.
  • حداقل تاثیر گرما: لیزرهای فایبر با تمرکز گرما در یک منطقه کوچک، تاب‌خوردگی در وسایل الکترونیکی ظریف مسی را کاهش می‌دهند و یکپارچگی مواد را حفظ می کنند.
  • دوام: حک‌ها دائمی هستند و در برابر محو شدن و سایش مقاومت می‌کنند. این موضوع یک فاکتور حیاتی برای مس مورد استفاده در شرایط سخت مانند ساخت و ساز در فضای باز یا قطعات خودرو محسوب می‌شود.
  • تطبیق‌پذیری و کارایی: پارامترهای قابل تنظیم امکان حکاکی در ضخامت‌ها و گریدهای مختلف مس را فراهم می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
  • سازگار با محیط زیست: این فرایند علامت‌گذاری تمیز، عاری از جوهر یا حلال، با شیوه های تولید سبز، به‌ویژه برای تولید لوازم الکترونیکی دوستدار محیط زیست مفید است.

چگونه دستگاه مناسب را انتخاب کنیم؟

دستگاه حکاکی لیزری مس

در زمان خرید دستگاه حکاکی لیزری مس و برنج باید به مشخصات فنی محصول توجه داشته باشید.

برای قطعات برنزی که در معرض شرایط سخت قرار دارند، انتخاب قدرت لیزر مناسب برای دوام ضروری است. لیزر 60 وات برای استفاده متوسط ​​خوب است و دقت حکاکی مناسبی دارد.

لیزر 100 وات برای شرایط سخت بهتر است. حکاکی‌های این دستگاه عمیق است و در برابر سایش و شکستگی، آب و آسیب خورشید مقاومت می‌کند. این امر خوانایی برای مدت زمان طولانی‌تری را تضمین می‌کند. حکاکی لیزری همچنین علائم واضحی را برای ردیابی و شناسایی ایجاد می کند. وضوح و کنتراست بالایی را برای شماره سریال، QR Code و لوگو روی مواد مسی ارائه می‌دهد.

در صورت کمبود فضا می‌توانید از دستگاه قابل حمل یا رومیزی برای سفارشی کردن اقلام در اندازه های مختلف استفاده کنید. ابعاد حکاکی در این دستگاه‌ها قابل تنظیم است. حکاکی‌های لیزری پرقدرت ظرف مدت کوتاهی انجام می‌شود و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند و آن را تا 70 درصد برای پروژه‌های بزرگ کاهش می‌دهد. به همین جهت فناوری لیزر برای پروژه‌های کوچک و بزرگ انتخاب خوبی است زیرا کارآمد و مقرون‌به‌صرفه است.

چگونه از دستگاه حکاکی لیزری مس استفاده کنیم؟

دستگاه حکاکی لیزری مس

حکاکی لیزری روی مس نیاز به تنظیمات دقیق دارد زیرا مس نور را منعکس و گرما را به خوبی هدایت می‌کند. در این بخش یک رویکرد ساده برای انجام یک حکاکی دقیق را به شما ارائه خواهیم کرد:

  1. دستگاه لیزر مناسب را انتخاب کنید: لیزرهای فایبر با انفجارهای قوی انرژی و پالس‌های سریع را برای این کار انتخاب کنید تا به طور موثر علائم واضحی روی مس ایجاد کند.
  2. تنظیمات درست را اعمال کنید: توان، سرعت، فرکانس و فوکوس را به دقت تنظیم کنید تا عمق و جزئیات علامت را متعادل کنید. ممکن است برای یافتن تنظیمات ایده‌آل نیاز به آزمایش و تست باشد.
  3. سطح را آماده کنید: مس را تمیز کنید تا روغن‌ها و اکسیداسیون از بین برود و جذب لیزر بهتر و علائم واضح‌تر شود.
  4. فوکوس صحیح: فوکوس لیزر را با توجه به سطح مس و عمق حکاکی، با استفاده از سیستم‌هایی با فوکوس خودکار برای دقت بهتر تغییر دهید.
  5. تست و تکرار: تست روی قطعات یدکی برای اصلاح تنظیمات و تکنیک‌ها قبل از تولید کامل را انجام دهید.
  6. پس از پردازش: هر گونه باقیمانده و ضایعات پس از حکاکی را تمیز کنید.
  7. اول ایمنی: از پروتکل‌های ایمنی پیروی کنید، از عینک محافظ استفاده کنید و از وجود تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.

یک بخش صنعتی بدون مس غیرقابل تصور است. این فلز نیمه گرانبها الکتریسیته و گرما را به خوبی هدایت می‌کند، پردازش آن آسان و ماندگار است. اما علامت‌گذاری لیزری مس، کاربران را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند. خواص مس آن را به یک ماده چالش برانگیز برای لیزر تبدیل می کند. این عنصر بسیار بازتابنده است و نور بسیار کمی را جذب می‌کند. با این حال، کاربران هنوز هم می‌توانند هنگام اعمال شماره سریال، کدهای ماتریس داده‌ها و سایر علامت‌گذاری‌ها بر روی اجزای مسی از علامت‌گذاری لیزری بهره ببرند.

کاربردهای دستگاه لیزر حکاکی مس

دستگاه حکاکی لیزری مس

بازتاب بالای مس به این معنی است که نور لیزر کمی را جذب می‌کند. لیزرهای بسیاری از تولیدکنندگان قادر به اتصال صحیح اجزای مسی نیستند. دستیابی به بالاترین کیفیت و دوام علامت‌گذاری روی مس مستلزم تمرکز قدرت لیزر در یک منطقه کوچک است. برای فراتر رفتن از آستانه فرآیند، پالس‌های لیزری با حداکثر توان مورد نیاز است. حکاکی لیزری در چند بعد مختلف کاربرد دارد:

  1. حکاکی ظریف و عمیق و همچنین علائم تیره روی مس با استفاده از لیزر امکان‌پذیر است.
  2. امکان درج طرح‌های پیچیده و ظریف وجود دارد.
  3. شماره سریال‌های لیزری، QR Code و لوگوها تخریب‌ناپذیر هستند.
  4. سرعت بالای اجرای کار یکی از نقاط قوت این دستگاه‌هاست.
  5. آماده سازی قطعات مانند تمیز کردن و پرداخت توسط لیزر مارک انجام می شود. این باعث صرفه جویی در زمان می شود.
  6. لیزر از مواد، محیط زیست و بودجه محافظت می کند و هیچ‌گونه ماده سمی در آن وجود ندارد.
  7. فرسایش طرح‌ها در این روش در حداقل حالت ممکن است و مصرف انرژی پایینی دارد.

تمامی این کاربردها موجب شده تا این دستگاه نقش گسترده‌ای در صنایع فلزات داشته باشد.

جمع‌بندی

با در نظر گرفتن کاربرد گستردۀ مس و برنج در صنایع فلزات و استفاده از آلیاژهای آن در مشاغل و اصناف مختلف نیاز به دستگاه حکاکی لیزری مس و برنج بیش از پیش احساس می‌شود. این ماشین‌آلات پیشرفته حکاکی در مقایسه با روش‌های سنتی حکاکی و طراحی روی فلز سریع‌تر و دقت و ظرافت آنها نیز بیشتر است. این مسئله به‌ویژه برای صنایع مختلف که محصولات خود را در تیراژ بالا تولید می‌کنند اهمیت زیادی دارد.

شرکت لیزر دات کام؛ تولیدکننده انواع لیزر هوشمند فایبر، دیود و MOPA بهترین گزینه برای خرید لیزر حکاکی در شیراز و جنوب کشور است. تیم مهندسی ما علاوه بر ارائه یک محصول باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی با پشتیبانی 24 ساعته و آموزش کار با دستگاه در کنار شماست تا تمامی نیازهای شما در این حوزه را پوشش بدهد.